اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

فارس من| نفس های آخر جنگل‌های بلوط زاگرس/ محیط زیست در خواب غفلت

عدم امکان زادآوری در جنگل‌های بلوط زاگرس، این منطقه را به سمت پیری و فرسودگی سوق داده است. با توجه به مخاطراتی که وجود دارد زادآوری در حدی پایین است که در شرایط بسیار خاصی و با درصد پایینی به وجود می آید و در نهایت تاثیرگذار نیست.

فارس من| نفس های آخر جنگل‌های بلوط زاگرس/ محیط زیست در خواب غفلت

به گزارش خبرگزاری فارس، چندی پیش تعدادی از هموطنان سوژه‌ای با عنوان «اولویت‌ها در پاسداشت بلوط زاگرس باید تغییر اساسی یابد» را در سامانه «فارس من» ثبت کردند. از این رو خبرگزاری فارس بنابر رسالت خود این مسئله را پیگیری کرده است.

از این رو، به سراغ «محمد کریمی» عضو هیات مؤسس و برنامه‌ریزان «پویش بلوط ریژاو» رفتیم. او در این باره گفت: بلوط‌های زاگرس بیشتر از آنچه که فکرش را کنید دچار خسارت شده است. فعالان  سبز زاگرس بیشتر سعی در آرام نمودن وجدان زیست محیطی خود دارند تا خدمت به بلوط های آسیب دیده ی زاگرس.

وی افزود: من بارها در جلسات با همراهان و فعالان محیط زیست تاکید کرده‌ام که روزی خواهد آمد که نشانه‌های بسیار وحشتناکی از نابودی بلوط زاگرس را خواهیم دید و آن روز دیگر قابل جبران نیست.

این فعال محیط زیست ادامه داد: ما بیش از آنکه بر فعالیت‌ها و برنامه‌های منسجم و صحیح بپردازیم، سوار بر موجی از نگرانی برای بلوط زاگرس شده ایم. در حقیقت ما می‌خواهیم به همه بفهمانیم که فعالان محیط زیست بیکار ننشسته اند و در تلاش برای احیای جنگل های زاگرس هستند.

وی افزود: به باور من کاشت تبلیغاتی بزرگ ترین ضربه را به بلوط زاگرس  وارد می آورد، حامیان محیط زیست درگیر عادت‌هایی شده اند که نمی‌دانند چگونه آن را تغییر دهند و از آن رهایی یابند. هر ساله در فراخوان‌های متفاوت مردم دلسوز و حامی بلوط‌های زاگرس را به کاشت‌های گوناگون و چند ده هزاری دعوت می نماییم. در واقع با دعوت به این کاشت‌های عمومی که باضریب خطای فوق العاده بالایی رو به رو خواهد بود، ناخواسته دوستداران محیط را با نوعی فعالیت کم بازده با خطای بسیار بالا سوق می‌دهیم. 

عضو هیات مؤسس و برنامه ریزان پویش بلوط ریژاو در خصوص مقابله با این مسئله  و شیوه کاشت صحیح عموان کرد: بنده معتقد هستم باید در ابعاد گوناگونی، مانند تشویق و ایجاد انگیزه در دوستداران طبیعت، آموزش‌های صحیح همگانی در سطوح سنی مختلف، برنامه ریزی در لایه‌های مناسب، پشتیبانی از سازمان‌های مردم نهاد، نظارت قانونی هر چه بیشتر و مستحکم تر برای بقای جنگل‌های زاگرس، ابتکار و ایجاد برنامه های جدید اجتماعی فرهنگی و... برنامه ریزی و عمل کنیم.

کریمی افزود: عدم امکان زادآوری در جنگل‌های بلوط زاگرس، این منطقه را به سمت جنگل‌های پیر و فرسوده سوق داده است. با توجه به مخاطراتی که وجود دارد زادآوری در حدی پایین است که در شرایط بسیار خاصی و با درصد پایینی به وجود می آید و در نهایت تاثیرگذار نیست.

انتهای پیام/ح/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول